Det du vander, gror!

Det du vander, gror!

at bryde vaner
Photo by Markus Spiske on Unsplash


4 gode og lette råd til at bryde og igangsætte vaner

Vi har alle vaner og mønstre – vi kan faktisk ikke fungere uden dem. De giver dig en følelse af tryghed og sætter dit liv i system, men vaner kan også stå i vejen for din trivsel og succes. Det handler om, hvilke vaner og mønstre du vælger at vande, om det er dem, som er værdifulde i forhold til det du ønsker eller dem som begrænser dig mod dit mål – for det du vaner er det som gror.

Vores hjerne er tusse gammel og på ingen måde udviklet eller designet til det moderne samfund, hvor vi hele tiden skal tænke nyt både på job og derhjemme. Hjernen elsker gentagelser, det er trygt og rart og den belønner dig for at gøre det du plejer. Vigtig viden er, at hjernen skelner ikke mellem gode og dårlige vaner, så her skal vi hver især tage styringen og bryde de vaner, som ikke gavner os mod vores ønsker og mål.

Det som gør, at det kan være svært at bryde en vane, er at hjernen til en hver tid vil presse dig til at det trygge og vante, da det er forbundet med få risici. Men intet er umuligt – jeg giver dig her 4 gode og lette råd til at bryde de vaner, som begrænser dig eller igangsætte nye vaner som skaber værdi, men jeg er nød til at sige at det kræver bevidst handling og styring, det håber du er frisk på 🙂

De 4 råd er:

1: Fokus på målet – WHY
Du kender sikkert til, at du gerne vil bryde vanen med at spise slik og kage om aften, fordi du ønsker at tabe dig eller fordi du ved det er usundt at spise det hverdag . Men hjernen reagerer ikke særligt godt på tanken ”Det er usundt eller jeg vil tabe mig”. Den har brug for noget mere konkret – et motiv, noget at arbejde hen imod, noget den kan tage frem og visualisere på når lysten til slik og kage dukker op.

Man kan sige at hjernen har brug for at vide HVORFOR – hvad du vil have i stedet for.
Så til ovenstående vil det være stærkt at sige (og mene) ”Jeg vil gerne have mere energi til at motionere, lege med dine børn, eller leve et sundere liv”. Så kommer der et mål og et perspektiv på for at stoppe med at spise slik og kage hver dag.

Ønsker du at igangsætte en nye vane/rutine, så er det sammen metode du skal bruge. Ekspempel: du ønsker at dyrke motion 2 gange om ugen. Så spørg dig selv HVORFOR – hvad vil jeg gerne opnå?. Her kunne svaret være det sammen som ovenstående.

2: Stop med at tænke i gode og dårlige vaner.
Hjernen kan som sagt ikke skelne om en vane er god eller dårlig – den elsker bare dine gentagelser. Tænk i stedet på dine vaner som værdifulde eller begrænsende. Gør vanen at du kommer tættere på eller længere væk fra dit mål og drømme?

Eksempel: Hvis du har et ønske om at være mere nærværende overfor din partner eller børn, vil mange timer foran en skærm – PC eller mobil – så få dig tættere eller længere væk fra dit mål? Er vanen værdifuld eller begrænsende for dig?
Ved at bruge denne lille tankeændring vil du hjælpe dig selv med at holde fokus på, hvad der er vigtigt for dig og på, hvorfor du gør som du gør. 

3: Succes bygger på mange små skridt
Om du ønsker at påbegynde en vane eller bryde en eksisterende, så handler det om, at gøre det så simpelt og let for dig selv.

Måske du kender til, at du har lavet en aftale med dig selv om – fra i morgen er det slut med at bruge alt den tid på mobilen, nu vil jeg være nærværende og god rollemodel overfor ungerne og bruge tid på at få læst de bøger, som ligger på natbordet. Men det som sker når ambitionerne er for store er, at du øger risikoen for at falde i og miste modet. Det som du kan gøre i stedet for er: Spørg dig selv hvad er det mindste jeg kan gøre i dag for at komme et skidt nærmere på mit mål?

Hvad er det mindste du kan gøre i dag for at være mere nærværende og en god rollemodel for dine børn.
Det kunne være at du skal foreslå at i skal spille et spil, tage en tur i svømmehallen eller lave aftensmad sammen. Naturligvis med mobilen i tasken. I morgen stiller du sig selv samme spørgsmål og du fortsætter med små skridt indtil det er en vane og en naturlig del af det du gør hver dag.

4: VIGTIGST af alt, vær tålmodig og god ved dig selv
Du skal være din egen støtte, og du får sjældent noget ud af at slå dig selv i hovedet, hvis du falder tilbage i gammel vane. Motivere dig selv og husk dig selv på dit WHY og hvorfor du ønsker den nye vane eller bryde en eksisterende. Sæt en post’it på køeskabet, skriv en note til dig selv i din kalender, sæt en alarm eller find nogle, som kan støtte dig – minde dig om dine ønsker og mål.

At bryde eller i gangsætte en vane er en ongoing process, som kræver fokus. Får du et tilbagefald, så sig til dig selv – det er hvad det er. Op på hesten igen og mind dig selv om, at det du allerede har gjort kan ingen tage fra dig, indsatsen tæller no matter what.

Sagt på en anden måde – Ros dig selv for det du gør i stedet for at at have fokus på det, som du ikke gør – husk på DET DU VANDER GROR.

God fornøjelse.
Og husk jeg er her til at hjælpe støtte dig.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *